-
Odborné stanovisko
hlavného kontrolóra obce k Návrhu záverečného účtu
obce Spišské Bystré za rok 2011.
Odborné stanovisko k Návrhu záverečného účtu obce Spišské Bystré za rok 2011 predkladám v zmysle §18f ods. 1, písm. c) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, v znení neskorších predpisov.
Odborné stanovisko som spracoval na základe predloženého Návrhu záverečného účtu obce Spišské Bystré za rok 2011.
A. Východiská spracovania odborného stanoviska k Návrhu záverečného účtu.
V odbornom stanovisku vychádzam z posúdenia návrhu na základe dvoch hľadísk:
1. Zákonnosť predloženého návrhu záverečného účtu.
2. Metodická správnosť predbežného návrhu záverečného účtu.
1. Zákonnosť predloženého Návrhu záverečného účtu
1.1. Súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Návrh záverečného účtu bol spracovaný v súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení neskorších predpisov.
1.2. Dodržanie informačnej povinnosti obce.
Návrh záverečného účtu bol verejne sprístupnený na úradnej tabuli dňa 28.5.2012 a bude zverejnený do 22.6.2012, čím bude splnená zákonom stanovená povinnosť obce podľa § 9, ods. 2 zákona o obecnom zriadení a § 16, ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
1.3. Dodržanie povinnosti auditu zo strany obce.
V zmysle § 16, ods., 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a v súlade s ustanovením § 9, ods. 4 zákona o obecnom zriadení ročnú účtovnú závierku k 31.12.2011 do doby spracovania tohto stanoviska overil audítor. Obec má uzatvorenú zmluva na vykonanie auditu za rok 2011 zo dňa 21.5.2012. Audit v zmysle zmluvy bol spracovaný v zákonom stanovenej lehote a správa z auditu bude predložená a prerokovaná na zasadnutí OZ v stanovenej lehote.
2.Metodická správnosť predloženého Návrhu záverečného účtu.
Predložený Návrh záverečného účtu bol spracovaný v súlade s § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v členení podľa § 10, ods. 3 tohto zákona v nasledovnom členení:
B. Spracovanie záverečného účtu.
Pri spracovaní záverečného účtu obce bol dodržaný postup podľa § 16, ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. V zákonnej lehote po skončení rozpočtového roka obec údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracovala do záverečného účtu obce.
Návrh záverečného účtu obsahuje povinné náležitosti podľa § 16, ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Návrh záverečného účtu neobsahuje tieto údaje:
1. Údaje o plnení rozpočtu
Rozpočet obce na rok 2011 bol schválený obecným zastupiteľstvom dňa 10.12.2010 uznesením č. 47/2010 ako vyrovnaný rozpočet, pričom bežný rozpočet bol schválený ako prebytkový a kapitálový rozpočet ako schodkový. Rozpočet obce má byť v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy základným nástrojom finančného hospodárenia v príslušnom rozpočtovom roku, ktorým sa riadi financovanie úloh a funkcie obce. Viacročný rozpočet slúži ako strednodobý ekonomicky nástroj finančnej politiky obce, v ktorom sú vyjadrené zámery rozvoja územia a potrieb obyvateľov, vrátane programov obce na tri rozpočtové roky.
Schválený rozpočet na rok 2011 bol upravovaný v priebehu rozpočtového roka 2011 vo viacerých položkách. Nebolo to formou schválenia rozpočtových opatrení, ale priamo uznesením obecného zastupiteľstva, a to 4x.
Aj po vykonaní všetkých zmien rozpočtu na rok 2011 ostal rozpočet ako schodkový.
Hospodárenie obce za rozpočtové obdobie roka 2011 dokumentuje nasledovná tabuľka:
Názov položky |
|
Príjmy rozpočtu obce, z toho | 1 570 086,87 |
bežné príjmy | 1 167 015,45 |
kapitálové príjmy | 301 823,02 |
finančné operácie príjmové | 101 248,40 |
Výdavky rozpočtu obce, z toho | 1 569 931,46 |
bežné výdavky | 984 947,11 |
kapitálové výdavky | 573 720,45 |
finančné operácie výdavkové | 11 263,90 |
Výsledok hospodárenia celkom , z toho | +155,41 |
bežný rozpočet -prebytok | +182 068,34 |
kapitálový rozpočet – schodok | -271 897,43 |
Rozdiel vo finančných operáciach | +89 984,5 |
Čerpanie rozpočtu
Rozpočet celkove (bez finančných operácií)
Schválený rozpočet | Upravený rozpočet | Čerpanie rozpočtu | |
Príjmy celkove | 1 672 513 | 1 463 426 | 1 468 838,4 |
Výdavky celkove | 1 657 355 | 1 573 607,2 | 1 558 667,5 |
Hospodárenie obce: schodok rozpočtu | +15 158 | -110 181,2 | -89 829,1 |
Bežný rozpočet (bez finančných operácií)
Schválený rozpočet | Upravený rozpočet | Čerpanie rozpočtu | |
Bežné príjmy celkove | 1 020 513 | 1 141 710 | 1 167 015,45 |
Bežné výdavky celkove | 858 442 | 970 653 | 984 947,11 |
Hospodárenie obce: prebytok rozpočtu | +162 071 | +171 057 | +182 068,34 |
Kapitálový rozpočet (bez finančných operácií)
Schválený rozpočet | Upravený rozpočet | Čerpanie rozpočtu | |
Kapitálové príjmy celkove | 652 000 | 321 716 | 301 823,02 |
Kapitálové výdavky celkove | 798 913 | 602 954 | 573 720,43 |
Hospodárenie obce: schodok rozpočtu | -146 913 | -281 238 | -271 897,41 |
Finančné operácie
Schválený rozpočet | Upravený rozpočet | Čerpanie rozpočtu | |
Príjmové finančné operácie celkove | 0 | 121 339 | 101 248,4 |
Výdavkové finančné operácie celkove | 15 158 | 11 158 | 11 263,90 |
2. Hodnotenie programového rozpočtu
Obec mala na rok 2011 schválený programový rozpočet v členení na 17 programov. Jeho čerpanie je uvedené v samostatnej prílohe – Monitorovacia správa. K Návrhu záverečného účtu bola doložená Monitorovacia správa o plnení programového rozpočtu k 30.6.2011 zo dňa 19.10.2011 a Hodnotiaca správa k 31.12.2011 zo dňa 28.5.2012.
3. Hospodárenie fondov
Rezervný fond obec vedie v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy na osobitnom bankovom podúčte obce číslo 221081 a tvorí sa zo zostatku na účte za predchádzajúce obdobia a z prebytku hospodárenia obce za príslušný rozpočtový rok vo výške minimálne 10 % z prebytku rozpočtu. Z dôvodu schodku za rok 2011 sa nevytvára rezervný fond – § 15 odstav. 4 zákona č. 583/2004 Z. z. O tvorbe a použití prostriedkov rezervného fondu rozhoduje OZ.
Zostatok na účte rezervného fondu k 31.12.2011 bol 16 800,42 €.
Sociálny fond bol tvorený zostatkom z predchádzajúceho obdobia vo výške 1 204,85 €, prídelom vo výške 1% z objemu hrubých miezd za rok 2011 v celkovej výške 447,75 €. Obec nevedie prostriedky na samostatnom bankovom účte. Obec nemá prijatý vnútorný predpis, ktorý upravuje čerpanie prostriedkov sociálneho fondu. V roku 2011 boli prostriedky čerpané na príspevok na stravovanie zamestnancov vo výške 766,8 €, príspevok na dopravu do zamestnania vo výške 000,00 € a regeneráciu pracovnej sily vo výške 000,00 €.
K 31.12.2011 je stav na účte sociálneho fondu 885,8 €.
4. Usporiadanie finančných vzťahov obce k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, iným obciam a ostatným právnickým osobám
Obec Spišské Bystré k 31.12.2011 mala všetky príspevky zo štátneho rozpočtu vyčerpané a zúčtované okrem dotácie vo výške 360,00 € na odstránenie snehovej kalamity, ktorá bola zúčtovaná k 31.3.2012 a dotáciu vo výške 146,20 € – cestovné náklady na dopravu žiakov, ktoré boli zúčtované k 31.3. 2012.
V roku 2011 obec nemala finančné vzťahy so štátnymi fondmi, VÚC ani inými obcami. Obec v priebehu roka 2011 poskytla z rozpočtu obce v dvoch prípadoch dotáciu v zmysle §7 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, v znení neskorších predpisov, oba dva prípady boli zúčtované do 31.12.2011 avšak nie v súlade s podmienkami stanovenými vo VZN č. 3/2008, čo je uvedené aj v závere správy.
5. Bilancia aktív a pasív
Aktíva a pasíva k 31.12.2011 sú uvedené v prehľadných tabuľkách Záverečného účtu obce a údaje v nich uvedené sú v súlade so Súvahou k 31.12.2011.
a) Pohľadávky obce :
Pohľadávky obce k 31.12.2011 sú vo výške 8 025,0039 € z titulu:
- nájom nebytových priestorov 1 045,79 €
- daň z nehnuteľnosti za obdobie rokov 2005 – 2011 2 002,47 €
- miestny poplatok za KO za obdobie rokov 2005 – 2011 634,71 €
- stočné 152,56,00 €
- pohľadávky voči zamestnancom za stravné lístky (chybne zaúčtované) 20,01 €
- iné pohľadávky (neuhradené faktúry ) 3 000,00 €
- cintorínske poplatky 126,22,00 €
- prípojky na elektrinu K1 1 008,67 €
- ostatné 10,96 €
b) Záväzky obce
Záväzky obce k 31.12.2011 voči dodávateľom po lehote splatnosti sú evidované .
Záväzky celkom k 31.12.2011 sú v súlade so všeobecne záväzným právnymi predpismi vo výške 896 178 € z titulu :
- rezerv (na dovolenky) 6 803 €
- záväzku z garančného a zabezpečovacieho fondu 0 €
- dodávateľských faktúr v lehote splatnosti 537 951 €
- transfery, ostatné subjekty – mimo VS 53 752 €
z toho do 31.12.2011 splatné vo výške 149 487 € (po dobe splatností)
- zamestnanci, odvody SP a ZP, zrážky zo mzdy, dane 4 265 €
- ostatné dane 917 €
- zamestnanci – mzdy 7 313 €
- bankové úvery 282 703 €
- nájom leasing 1 487 €
- ostatné záväzky 987 €
6.Prehľad o stave a vývoji dlhu
Celková výška záväzkov obce k 31.12.2011 z titulu posúdenia dlhu je v súlade s ustanovením § 17, ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
V roku 2011 bol obci poskytnutý úver v sume 100 000 €.
K 31.12.2011 bola celková výška dlhu obce z návratných zdrojov financovania 282 703,15 €.
Pre posúdenie celkovej sumy dlhu v zmysle § 17 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy sa nezapočítava dlh z titulu poskytnutia úveru zo ŠFRB, ktorý k 31.12.2011 bol vo výške 247 944 €.
Do dlhu k 31.12.2011 sa započítava dlh z návratných zdrojov financovania vo výške 100 000 €, nakoľko bankový úver vo zvyšnej časti t. j. vo výške 100 000 € bol použitý na predfinancovanie spoločných programov.
Zákonom povolená výška dlhu je 60 % z bežných príjmov roka 2010, ktoré boli vo výške 1 296 554 € a 60 % predstavuje sumu 770 932,4 €.
Aj druhá zákonná podmienka – ročná splátka do výšky 25 % bežných príjmov roka 2010 bola splnená, nakoľko 25 % bežných príjmov roka 2010 predstavuje sumu 100 481,5 €. Obec Spišské Bystré v rozpočtovom roku 2011 uhradila z návratných zdrojov financovania splátky vo výške 6 057,6 €.
C. ZÁVER
Návrh záverečného účtu je spracovaný v súlade s príslušnými ustanoveniami §16 odst.5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy s výnimkou tých náležitosti, ktoré sa týkajú:
Návrh záverečného účtu bol zverejnený pred jeho prerokovaním a schvaľovaním v Obecnom zastupiteľstve na úradnej tabuli v obci a to v čase od 28.5.2012 a bude do 22.6.2012, čím bude splnená povinnosť obce vyplývajúcu s §9, ods. 2 zákona o obecnom zriadení a § 16, ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Počas jeho zverejnenia do doby spracovania tohto stanoviska nebol zaevidovaný podnet , alebo pripomienka občanov k Návrhu záverečného účtu.
Riadna účtovná závierka a hospodárenie obce v čase spracovania tohto stanoviska bola v zmysle §9 ods. 4 zákona o obecnom zriadení a §16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy overená audítorom. Obec má uzatvorenú zmluvu na vykonanie auditu za rok 2011. Výrok audítora a správa audítora pre poslancov budú po spracovaní predložené na rokovanie OZ.
V zmysle §16, ods. 10 Zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy s poukázaním na obsah tohto stanoviska v jednotlivých častiach a prístup orgánov obce pri riešení vzniknutých situácii v súlade s príslušnými právnymi predpismi priebežne v priebehu rozpočtového obdobia
odporúčam Obecnému zastupiteľstvu v Spišskom Bystrom
schváliť
Záverečný účet Obce Spišské Bystré za rok 2011
s výhradou
z nasledovných dôvodov:
V Spišskom Bystrom dňa18.6.2012 Ing. Šimonovič Ján
hlavný kontrolór
Meniny má Anastázia, Anastáz, Blahomil, Asia, Blahomila, Nasťa, Nastasia
30.4.2024 13:04
Aktuálna teplota:
20.9 °C
Vlhkosť:
42.5 %
Rosný bod:
7.6 °C
Kalendár triedeného zberu komunálneho odpadu - 2024 Typ: PDF dokument, Velkosť: 167.82 kB
Zber nebez. odpadu mob. zberňou v obci bude v termínoch:
25.6.2024 - 2.7.2024
Návštevnosť:
ONLINE:3
DNES:519
TÝŽDEŇ:1278
CELKOM:1542353