Menu
Obec Spišské Bystré
ObecSpišské Bystré

Odborné stanovisko hlavného kontrolóra obce k Návrhu záverečného účtu obce Spišské Bystré za rok 2011

-

Odborné stanovisko

hlavného kontrolóra obce k Návrhu záverečného účtu
obce Spišské Bystré za rok 2011.

 

Odborné stanovisko k Návrhu záverečného účtu obce Spišské Bystré za rok 2011 predkladám v zmysle §18f ods. 1, písm. c) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, v znení neskorších predpisov.

Odborné stanovisko som spracoval na základe predloženého Návrhu záverečného účtu obce Spišské Bystré za rok 2011.

 

A. Východiská spracovania odborného stanoviska k Návrhu záverečného účtu.

V odbornom stanovisku vychádzam z posúdenia návrhu na základe dvoch hľadísk:
1. Zákonnosť predloženého návrhu záverečného účtu.
2. Metodická správnosť predbežného návrhu záverečného účtu.

 

1. Zákonnosť predloženého Návrhu záverečného účtu

1.1. Súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Návrh záverečného účtu bol spracovaný v súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení neskorších predpisov.

 

1.2. Dodržanie informačnej povinnosti obce.
Návrh záverečného účtu bol verejne sprístupnený na úradnej tabuli dňa 28.5.2012 a bude zverejnený do 22.6.2012, čím bude splnená zákonom stanovená povinnosť obce podľa § 9, ods. 2 zákona o obecnom zriadení a § 16, ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

1.3. Dodržanie povinnosti auditu zo strany obce.
V zmysle § 16, ods., 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a v súlade s ustanovením § 9, ods. 4 zákona o obecnom zriadení ročnú účtovnú závierku k 31.12.2011 do doby spracovania tohto stanoviska overil audítor. Obec má uzatvorenú zmluva na vykonanie auditu za rok 2011 zo dňa 21.5.2012. Audit v zmysle zmluvy bol spracovaný v zákonom stanovenej lehote a správa z auditu bude predložená a prerokovaná na zasadnutí OZ v stanovenej lehote.

2.Metodická správnosť predloženého Návrhu záverečného účtu.

Predložený Návrh záverečného účtu bol spracovaný v súlade s § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v členení podľa § 10, ods. 3 tohto zákona v nasledovnom členení:

  • údaje o plnení rozpočtu v členení podľa § 10 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy,
  • hodnotenie plnenia programového rozpočtu,
  • usporiadania vzťahov obce k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, iným obciam a ostatným právnickým osobám,
  • tvorba a použitie rezervného a sociálneho fondu,
  • bilancia aktív a pasív k 31.12.2011,
  • prehľad o stave a vývoji dlhu k 31.12.2011,
  • údaje o hospodárení príspevkovej organizácie zriadenej obcou.

B. Spracovanie záverečného účtu.

Pri spracovaní záverečného účtu obce bol dodržaný postup podľa § 16, ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. V zákonnej lehote po skončení rozpočtového roka obec údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracovala do záverečného účtu obce.

Návrh záverečného účtu obsahuje povinné náležitosti podľa § 16, ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Návrh záverečného účtu neobsahuje tieto údaje:

  • Prehľad o poskytnutých zárukách – obec neposkytla záruky.
  • Údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti – obec nevykonáva podnikateľskú činnosť.
  • Obec nie je zriaďovateľom príspevkovej organizácie

1. Údaje o plnení rozpočtu

Rozpočet obce na rok 2011 bol schválený obecným zastupiteľstvom dňa 10.12.2010 uznesením č. 47/2010 ako   vyrovnaný rozpočet, pričom bežný rozpočet bol schválený ako prebytkový a kapitálový rozpočet ako schodkový. Rozpočet obce má byť v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy základným nástrojom finančného hospodárenia v príslušnom rozpočtovom roku, ktorým sa riadi financovanie úloh a funkcie obce. Viacročný rozpočet slúži ako strednodobý ekonomicky nástroj finančnej politiky obce, v ktorom sú vyjadrené zámery rozvoja územia a potrieb obyvateľov, vrátane programov obce na tri rozpočtové roky.

Schválený rozpočet na rok 2011 bol upravovaný v priebehu rozpočtového roka 2011 vo viacerých položkách. Nebolo to formou schválenia rozpočtových opatrení, ale priamo uznesením obecného zastupiteľstva, a to 4x.

  • Dňa 30.06.2011 uznesením OZ č. 5/2011 A/12 – príspevok zdravotníkom vo výške 300 € z DHZ.
  • Dňa26.8.2011 uznesením OZ č. 6/2011 A/5 – vybavenie úveru vo výške 100 000 € na dobu 3 mesiacov z dôvodu dokončenia centra obce.
  • Dňa 24.11.2012 uznesením OZ č. 9/2011 A/2 – dofinancovanie ŠJ, ŠK, MŠ Spišské Bystré vo výške 7278,41 €.
  • Dňa 16.12.2012 uznesením OZ č. 10/2011 A/8 – zmeny v rozpočte na rok 2011.

Aj po vykonaní všetkých zmien rozpočtu na rok 2011 ostal rozpočet ako schodkový.

 

Hospodárenie obce za rozpočtové obdobie roka 2011 dokumentuje nasledovná tabuľka:

Názov položky


Skutočné čerpanie

Príjmy rozpočtu obce, z toho 1 570 086,87
bežné príjmy

1 167 015,45

kapitálové príjmy

301 823,02

finančné operácie príjmové

101 248,40

Výdavky rozpočtu obce, z toho

1 569 931,46

bežné výdavky

984 947,11

kapitálové výdavky

573 720,45

finančné operácie výdavkové

11 263,90

Výsledok hospodárenia celkom , z toho

+155,41

bežný rozpočet -prebytok

+182 068,34

kapitálový rozpočet – schodok  -271 897,43
Rozdiel vo finančných operáciach

+89 984,5

 

Čerpanie rozpočtu

Rozpočet celkove (bez finančných operácií)

       
 

Schválený rozpočet

Upravený rozpočet

Čerpanie rozpočtu

Príjmy celkove     1 672 513

1 463 426

1 468 838,4

Výdavky celkove

1 657 355

1 573 607,2

1 558 667,5

Hospodárenie obce:
schodok  rozpočtu

+15 158

-110 181,2

-89 829,1

 

Bežný rozpočet (bez finančných operácií)

 

Schválený rozpočet

Upravený rozpočet

Čerpanie rozpočtu

Bežné príjmy celkove

1 020 513

1 141 710

1 167 015,45

Bežné výdavky celkove

858 442

970 653

984 947,11

Hospodárenie obce:
prebytok rozpočtu

+162 071

+171 057

+182 068,34

 

Kapitálový rozpočet (bez finančných operácií)

 

Schválený rozpočet

Upravený rozpočet

Čerpanie rozpočtu

Kapitálové príjmy celkove

652 000

321 716

301 823,02

Kapitálové výdavky celkove

798 913

602 954

573 720,43

Hospodárenie obce:
schodok rozpočtu

-146 913

-281 238

-271 897,41

 

Finančné operácie

 

Schválený rozpočet

Upravený rozpočet

Čerpanie rozpočtu

Príjmové finančné operácie celkove

0

121 339

101 248,4

Výdavkové finančné operácie celkove

15 158

11 158

11 263,90

 

2. Hodnotenie programového rozpočtu

Obec mala na rok 2011 schválený programový rozpočet v členení na 17 programov. Jeho čerpanie je uvedené v samostatnej prílohe – Monitorovacia správa. K Návrhu záverečného účtu bola doložená Monitorovacia správa o plnení programového rozpočtu k 30.6.2011 zo dňa 19.10.2011 a Hodnotiaca správa k 31.12.2011 zo dňa 28.5.2012.

3. Hospodárenie fondov

Rezervný fond obec vedie v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy na osobitnom bankovom podúčte obce číslo 221081 a tvorí sa zo zostatku na účte za predchádzajúce obdobia a z prebytku hospodárenia obce za príslušný rozpočtový rok vo výške minimálne 10 % z prebytku rozpočtu. Z dôvodu schodku za rok 2011 sa nevytvára rezervný fond – § 15 odstav. 4 zákona č. 583/2004 Z. z.  O tvorbe a použití prostriedkov rezervného fondu rozhoduje OZ.

Zostatok  na účte rezervného fondu k 31.12.2011 bol  16 800,42 €.

Sociálny fond bol tvorený zostatkom z predchádzajúceho obdobia vo výške 1 204,85 €,  prídelom vo výške 1% z  objemu  hrubých miezd za rok 2011 v celkovej výške 447,75 €. Obec nevedie prostriedky na samostatnom bankovom účte. Obec nemá prijatý vnútorný predpis, ktorý upravuje čerpanie prostriedkov sociálneho fondu. V roku 2011 boli prostriedky čerpané na príspevok na stravovanie zamestnancov vo výške 766,8 €, príspevok na dopravu do zamestnania vo výške 000,00 € a regeneráciu pracovnej sily vo výške 000,00 €.

 K 31.12.2011 je stav na účte sociálneho fondu 885,8 €.

 

4. Usporiadanie finančných vzťahov obce k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, iným obciam a ostatným právnickým osobám

Obec Spišské Bystré k 31.12.2011 mala všetky príspevky zo štátneho rozpočtu vyčerpané a zúčtované okrem dotácie vo výške 360,00 € na odstránenie snehovej kalamity, ktorá bola zúčtovaná k 31.3.2012 a dotáciu vo výške 146,20 € – cestovné náklady na dopravu žiakov, ktoré boli zúčtované k  31.3. 2012.

V roku 2011 obec nemala finančné vzťahy so štátnymi fondmi, VÚC ani inými obcami. Obec v priebehu roka 2011 poskytla z rozpočtu obce v dvoch prípadoch dotáciu v zmysle §7 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, v znení neskorších predpisov, oba dva prípady boli zúčtované do 31.12.2011 avšak nie v súlade s podmienkami stanovenými vo VZN č. 3/2008, čo je uvedené aj v závere správy.

 

5. Bilancia aktív a pasív

Aktíva a pasíva k 31.12.2011 sú uvedené v prehľadných tabuľkách Záverečného účtu obce a údaje v nich uvedené sú v súlade so Súvahou k 31.12.2011.

a) Pohľadávky obce   :

Pohľadávky obce k 31.12.2011 sú vo výške 8 025,0039 € z titulu:

- nájom nebytových priestorov                                                                 1 045,79 €

- daň z nehnuteľnosti za obdobie rokov 2005 – 2011                                 2 002,47 €

- miestny poplatok za KO za obdobie rokov 2005 – 2011                            634,71 €

- stočné                                                                                                  152,56,00 €

- pohľadávky voči zamestnancom za stravné lístky (chybne zaúčtované)      20,01 €

- iné pohľadávky (neuhradené faktúry )                                                     3 000,00 €

- cintorínske poplatky                                                                             126,22,00 €

- prípojky na elektrinu K1                                                                         1 008,67 €

- ostatné                                                                                                     10,96 €

 

b) Záväzky obce

Záväzky obce k 31.12.2011 voči dodávateľom po lehote splatnosti sú evidované .

Záväzky celkom k 31.12.2011 sú v súlade so všeobecne záväzným právnymi predpismi vo výške  896 178 € z titulu  :

- rezerv (na dovolenky)                                                                                           6 803 €

- záväzku z garančného a zabezpečovacieho fondu                                                    0  €

- dodávateľských faktúr v lehote splatnosti                                                           537 951   €

- transfery, ostatné subjekty – mimo VS                                                                53 752 €

z toho do 31.12.2011 splatné vo výške 149 487 €  (po dobe splatností)

- zamestnanci, odvody SP a ZP, zrážky zo mzdy, dane                                      4 265  €

- ostatné dane                                                                                                    917 €

- zamestnanci – mzdy                                                                                       7 313   €

- bankové úvery                                                                                             282 703   €

- nájom leasing                                                                                                1 487 €

- ostatné záväzky                                                                                             987 €

 

6.Prehľad o stave a vývoji dlhu

Celková výška záväzkov obce k 31.12.2011 z titulu posúdenia dlhu je v súlade s ustanovením § 17, ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

V roku 2011 bol obci poskytnutý úver v sume 100 000 €.

K 31.12.2011 bola celková výška dlhu obce z návratných zdrojov financovania 282 703,15  €.

Pre posúdenie celkovej sumy dlhu v zmysle § 17 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy sa nezapočítava dlh z titulu poskytnutia úveru zo ŠFRB, ktorý k 31.12.2011 bol vo výške  247 944 €.

Do dlhu k 31.12.2011 sa započítava dlh z návratných zdrojov financovania vo výške 100 000 €, nakoľko bankový úver vo zvyšnej časti t. j. vo výške 100 000 € bol použitý na predfinancovanie spoločných programov.

Zákonom povolená výška dlhu je 60 % z bežných príjmov roka 2010, ktoré boli vo výške 1 296 554  € a 60 % predstavuje sumu 770 932,4  €.

Aj druhá zákonná podmienka – ročná splátka do výšky 25 % bežných príjmov roka 2010 bola splnená, nakoľko 25 % bežných príjmov roka 2010 predstavuje sumu  100 481,5 €. Obec Spišské Bystré v rozpočtovom roku 2011 uhradila z návratných zdrojov financovania splátky vo výške 6 057,6 €.

 

C. ZÁVER

Návrh záverečného účtu je spracovaný v súlade s príslušnými ustanoveniami §16 odst.5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy s výnimkou tých náležitosti, ktoré sa týkajú:

  • prehľad o poskytnutých zárukách – obec neposkytla záruky,
  • nákladov a výnosov podnikateľskej činnosti pretože obec nevykonáva podnikateľskú činnosť,
  • obec nie je zriaďovateľom príspevkovej organizácie.

Návrh záverečného účtu bol zverejnený pred jeho prerokovaním a schvaľovaním v Obecnom zastupiteľstve na úradnej tabuli v obci a to v čase od 28.5.2012 a bude do 22.6.2012, čím bude splnená povinnosť obce vyplývajúcu s §9, ods. 2 zákona o obecnom zriadení a  § 16, ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Počas jeho zverejnenia do doby spracovania tohto stanoviska nebol zaevidovaný podnet , alebo pripomienka občanov k Návrhu záverečného účtu.

Riadna účtovná závierka a hospodárenie obce v čase spracovania tohto stanoviska bola v zmysle  §9 ods. 4 zákona o obecnom zriadení a §16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy overená audítorom. Obec má uzatvorenú zmluvu na vykonanie auditu za rok 2011. Výrok audítora a správa audítora pre poslancov budú po spracovaní predložené na rokovanie OZ.

V zmysle §16, ods. 10 Zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy s poukázaním na obsah tohto stanoviska v jednotlivých častiach a prístup orgánov obce pri riešení vzniknutých situácii v súlade s príslušnými právnymi predpismi priebežne v priebehu rozpočtového obdobia

 odporúčam Obecnému zastupiteľstvu v Spišskom Bystrom

schváliť

Záverečný účet Obce  Spišské Bystré za rok 2011


s  výhradou

 

z nasledovných dôvodov:

  1. Zmeny rozpočtu na rok 2011 neboli realizované  rozpočtovými opatreniami postupne, ale zmena rozpočtu na rok 2011 bola odsúhlasená jediným uznesením č. 10/2011 A/8 zo dňa 16.12. 2011 a uznesenia č. 5/2011 A/12, č. 6/2011 A/5, č. 9/2011 A/2011 riešili parciálne zmeny. Zmeny boli schválené v priebehu rozpočtového roka 2011 ( §14 odsek 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy), čím bol zákon dodržaný, ale je potrebné upozorniť, že zmeny boli realizované v priebehu celého roka, takže aj zmeny rozpočtu je potrebné realizovať a schvaľovať v čase ich zmien rozpočtovými opatreniami.
  2. Konštatujem, že došlo k porušeniu zákona o účtovníctve (čo konštatuje aj nezávislý audítor), nakoľko boli v roku 2011 vyplatené 4 faktúry za 8 BJ v sume 118 048,08 €, dňa 20.12. 2011, avšak zaevidované boli až 31.3. 2012. K danému porušeniu by nedošlo, keby boli uvedené faktúry prijaté v podatelní úradu a riadne zaregistrované v knihe došlých faktúr s danou dobou splatností, prípadne boli vyplatené  zálohové.
  3. V evidencií faktúr bola zaradená dňa 12.1. 2012 faktúra v sume 22 303,92 € od firmy MOPAX s.r.o., ktorá nebola evidovaná  za predchádzajúce obdobie a práce boli vykonané v roku 2010. S uvedenou sumou rozpočet obce nepočítal a preto bude potrebné rozpočtové opatrenie na zmenu rozpočtu pre rok 2012.
  4. CVČ – nie je jasný tok financií v CVČ v roku 2011, napriek úprave v rozpočte. Na základe čoho bolo financované, keď CVČ vzniklo v priebehu roka 2011.
  5. Pri stavbe 8 BJ – projekt stavby sa realizuje podľa daných projektov, ale rozpočet nie je upravený podľa týchto projektov a po viacerých upozorneniach zatiaľ nedošlo k náprave v dôsledku čoho nastal aj problém v bode 2.
  6. Dotácie z obce, ktoré boli poskytnuté nemali splnené podmienky VZN, ale zaúčtované boli správne. Obec pri nesplnení podmienok VZN dotácie neposkytne.

 

 

V Spišskom Bystrom dňa18.6.2012                                                                                                       Ing. Šimonovič Ján

                                                                                                                                                                                  hlavný kontrolór

Dátum vloženia: 28. 6. 2012 0:00
Dátum poslednej aktualizácie: 28. 6. 2012 0:00

Samospráva

Kalendár

Dnes má meniny

Meniny má Anastázia, Anastáz, Blahomil, Asia, Blahomila, Nasťa, Nastasia

Aktuálna teplota

30.4.2024 20:04

Aktuálna teplota:

12.7 °C

Vlhkosť:

62.6 %

Rosný bod:

5.7 °C

Kalendár zberu odpadu

Kalendár triedeného zberu komunálneho odpadu - 2024  Typ: PDF dokument, Velkosť: 167.82 kB

         

Zber nebez. odpadu mob. zberňou v obci bude v termínoch:

25.6.2024 - 2.7.2024

Odkazy

2

Projekty

euop

fond na podporu umenia

psktabuľa

obnova dediny

Preklad (translations)

Návštevnosť

Návštevnosť:

ONLINE:7
DNES:691
TÝŽDEŇ:1450
CELKOM:1542525

Villa Cubach

Villa Cubach

Náš mapový portál

Mapový portál

Virtuálny cintorín

Virtuálny cintorín

Mobilná aplikácia

Sledujte informácie z nášho webu v mobilnej aplikácii - V OBRAZE.

Navždy nás opustili

Navždy nás opustili

elekos

 

 

elekos

Náučné chodníky

Náučné chodníky v obci

SMS spravodaj

Sms spravodaj